DotA
Co to je DotA?
DotA je zkratkové slovo pro název módu Defense of the ancients, je to neoficiální mód pro hru Warcraft 3: Frozen throne (Ledový trůn) a není technciky podporován Blizzard Entertainment.
Dotu vytvořil hráč jménem Eul pro první verzi Reign of chaos, ovšem mapu dál nevyvíjel. Pak řemeslo převzal Guinsoo a ten tvořil do šesté verze. Od roku 2005 pod jménem DotA Allstars hru vydává Ice Frog, od verze 6.68 bylo upuštěno od názvu Allstars, je v kontaktu s komunitou, vytváří nové mapy, balanvuje hrdiny, itemy.
Nejnovější mapa je 6.72 f, písmenko je verze opravené mapy kvůli bugům. Je možnost 123 itemů a 104 hrdinů s 6ti itemy.
DotA je strategická hra pro 1-10 hráčů, většinou 5 na 5. Jde o týmovou hru, kde se na malé mapě proti sobě postaví Sentinel a Scourge. Temní elfové, kteří ve své základně hájí Strom života a Nemrtví, kteří hájí Ledovec a snaží se zníčit budovou nepřítele. Ta je ovšem nesmrtelná a tak nejdřív musíte zníčit 3 věže na jedné ze 3 cest, většinou prostřední jde za každou stranu hrdina sám a na jižní a severní cestě jdou páry hrdinů a kde každá strana ze své základny vysílá Creepy, Elfové Enty a Nemrtví Ghůly, někdy Vrhače ostří a Povozy těl a za jejich zabíjení získáváte expy až do 25. levelu a vyděláváte na itemy. Creepy nemůžete nějak ovládat, ovládáte pouze svého hrdinu. Můžete také zabíjet neutrální jednotky, které máte na své polovině v lese. Itemy skládáte u kupců od 1000-6500 ceny. Obchodníky máte i na své cestě a jednoho v lese, jinak na základně.
Žádný hrdina není nejlepší, DotA je týmová hrá, existuje pouze lepší a horší hrdinové na určité situace, ale tým musí spolupracovat a hrát tak, jak se svým hrdinou hrát má. Hrdinové se dělí na dvě skupiny, pro boj na blízko Melee, kteří mají silnější útok a obranu, ale bojují tváří v tvář a Range útočící na dálku se slabším útokem a obranou. Každý hrdina má Agilitiy obratnost, Strenght sílu a Inteligence inteligenci. U každého hrdiny se hodí zvyšovat určitá schopnost, nebo vyrovnaně všechny. Nezáleží, jestli má hrdina největší sílu, obratnost, či inteligenci. Síla vám zvíší útok a počet životů, obratnost rychlost útoku a inteligence manu.
Hrdinové mají i další typy a podle nich se skládá tým a vyrovnanější a silnější tým vyhraje. První typ je supporter. To je typ většinou pro hrdiny útočící na dálku, jsou to hrdinové s nízkým útokem a ne příliš silnými kouzly. Nechodí sami, chodí se silnějším hrdinou, kterého podporují kouzli, aurami apod. Například Ezalor, Vengeful jsou podporující typy hrdinů.
Dalším typem hrdinů je Ganger. Tito hrdinové také nechodí sami, jen někdy. Většinou jsou v páru či trojici a nepřítele nejprve omráčí, tzv. použijí stun. Sand King či Vengeful mají kouzla se stunem.
Harrasers hrdinové jako Lion a Zeus dokáží nepřátelské hrdiny rušiv v užívání kouzel, spamovat je.
Tank hrdinové jako Davion, Axe, Nessaj vynikají obranou, HP, dmg a kouzli, že si mohou dovolit začít první boj, aniž by rychle padli.
Carry hrdinové jsou největší sílou týmu. Mortred, Yurnero jsou v první fázi do 11. levelu slabí a potřebují podporu support hrdinů, jejich chvíle přichází v závěru hry, kdy mají tito hrdinové drahé itemy. Carry hrdinové potřebují hodně zlata, proto podporující hrdinové jim přenechávají creepy.
Hraním Doty se setkáte s několika pojmy, zde vám je vysvětlím. Prvním pojmem, který je velmi důležitý je Last hit, kolem něj se vše v Dotě točí. Zlato získáte pouze tzv. Last hitem, to je smrtelným úderem. Můžete se Supportem creepy kropit útoky, ale zlato dostane jen hrdina se smrtelným úderem. To samé s věží, pokud do věže naposled udeří creep, zlato se rozdělí mezi celý tým rovnoměrně, pokud věž zničí jeden hrdina, odměnu dostane zbytek týmu, ale menší.
Deny je také důležitý pojem, ale hlavně ve hře s počítačem. Znamená to, že věž na své straně můžete zničí s životem pod 10% a creepa svého můžete zabít s životem pod 50%, znamená to, že zabráníte Last hitu a nepřítel nedostane odměnu. U Creepu to používá počítač, hráči moc ne, za to hráči ničí věže.
Gang neboli gangování je styl hry, jinak chvíle, kdy udeří tým v přesile na jedné z cest, úspěšný gang zaskočí nepřítele, zničíte věž. Nevydařený může skončit i smrtí několika hrdinů z vašeho týmu. Proto má být gang nečekaný a rychlý, užívají se přitom teleporty, runy v řece uprostřed mapy.
Stealování jinak z angličtiny kradení zmamená, že zabijte hrdinu poslední ranou, když se s ním jiný hráč z vašeho týmu "mazlil, pral". Těžko poznáte stealování od týmové hry, většinou pokud do hrdiny jsou od začátku 2 a více hrdinů, tak o stealování nejde. Hrdina s last hitem dostane nejvyšší odměnu a to pro carry hrdinu může být mínusové, když kill ukradne support hrdina, který zabíjet nemá. Má asistovat.
Backdoor je pojem, který užívají carry hrdinové v posledních okamžicích hry, tyto okamžiky rozhodují výsledek. Znamená to, že hrdina zničí věž sám bez pomoci svých creepů, na takové kousky mají jen carry hrdinové či tank hrdinové.
Aggro je pojem, který užívají silní hrdinové nebo hrdinové v poztějších fázích hry. Upoutají na sebe pozornost několika creepů a třeba je i zabije. Vstoupí do zorného pole hrdiny a naláká ho na sebe.
Pulling je velmi podobný pojem. V lese vybíjíte nepřátelské creepy tím, že je na sebe nalákáte.
Se Stackováním creepu, odlákání ze své cesty, kdy žijí a hra pošle další vlnu jsem se ještě nepotkal, ale také existuje.
DotA není jen blbost. :-) U nás se hraje turnaj InvexCup.
bep Mak
(Avenue17, 11. 3. 2023 0:15)